Plusklas Programmeren & Robotica
Vrijdagen 9.30-14.30
8-14 jaar
Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor coderen, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.
9.30-14.30
De Magie van Coderen
Bij ons krijgen kinderen de kans om op een speelse en zelfstandige manier de wereld van coderen en robotica te verkennen. Het zijn geen reguliere lessen zoals op school, maar het is een lab, gebaseerd op de volgende principes.
In een gezellige omgeving vol gelijkgestemden ontwikkelen de jongeren allerlei waardevolle vaardigheden, vaak zonder dat ze het doorhebben!
Wat leren ze..
..terwijl ze zich helemaal verliezen in hun code?
Kinderen werken onder begeleiding van een coach met Scratch, Python, Lego robotica, Lua, Javascript en meer en ontwikkelen hun:
– Probleemoplossend Vermogen:
Ze leren geduldig te zijn en door te zetten, zelfs als de code even niet meewerkt. Het oplossen van bugs vergt tijd en creativiteit!
– Oog voor Detail:
Soms is één klein puntje het verschil tussen een werkende en niet-werkende code. Kinderen leren het belang van precisie.
– Intrinsieke Motivatie:
De drive om zelf je leerdoel te stellen, oplossingen te vinden en projecten te voltooien groeit aanzienlijk.
– Praktisch Denkvermogen:
Ze ontwikkelen hun vermogen om praktisch na te denken en oplossingen te implementeren.
– Hypothesen Testen:
Ze leren hoe ze hypotheses kunnen maken en testen, wat hun analytisch denken versterkt.
– Creativiteit & Innovatie:
Coderen biedt een uitlaatklep voor creativiteit en experimenteren. Fouten maken is toegestaan en zelfs aangemoedigd!
– Zelfstandigheid & Verantwoordelijkheid:
Door aan hun eigen projecten te werken, leren ze verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig te zijn.
– Nieuwsgierigheid & Leerdrang:
Ze worden aangemoedigd om nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en vragen te stellen.
– Communicatie & Sociale Vaardigheden:
In een groep van gelijkgestemden delen ze hun uitdagingen, successen en leren ze samen.
En dat is niet alles!
Coderen versterkt ook hun taalvaardigheden (Engels en Nederlands), wiskundige inzichten en laat zien hoe verschillende vakken samenkomen in de echte wereld. Bovendien ontstaan er vriendschappen waar ze samen kunnen lachen, leren en groeien.
Door deze positieve ervaringen voelen ze zich beter in hun vel, hebben ze meer zelfvertrouwen en leren ze dat ze er toe doen. Laat je kind genieten van de kracht van coderen en ontdek de impact die het kan hebben op hun leven!
Team
Teacher in de klas
Lois van Vliet
Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.
Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!
Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je kinderen in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kinderen een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas!
Founder achter de schermen
Chris Muller
Ik was ongeveer 9 toen mijn mijn vader mij leerde programmeren in 1986 en ik vond het net als mijn vader, geweldig. Niet zo gek dus dat mijn zoon het ook zo leuk vond! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep mijn zoon al jong vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Omdat er duizenden kinderen zoals hij niet genoeg of geen passende uitdaging op school vinden, richtte ik i.s.m. Coderminds met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur) en in 2022 ontwikkelde ik het concept van de plusklas programmeren & robotica tot een hele dag. In juli 2024 ging ik verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. WWL is niet alleen gericht op programmeren maar ook op andere vakken en werkt vanuit een sterk pedagogische en educatieve visie.
Voor kinderen die..
-
- houden van autonoom en zelfsturend leren
- houden van programmeren en robotica
- beginnend tot gevorderd zijn
- (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
- behoefte hebben aan deze uitdaging
- naar school gaan, thuiszitten of thuisonderwijs krijgen
- ongeveer 9-14 jaar zijn
Tijden
09:30-10:00 Inloop
14:30-14.45 Ophalen
Thema’s
Elke periode tussen vakanties werken we met een thema waarbinnen de kinderen ook aan kunnen geven wat ze graag willen leren.
Periode 1 – Kernprincipes van Programmeren
Periode 2 – Game development
Periode 3 – Websites en Internet
Periode 4 – Robotica
Periode 5 – Algoritmes
Communicatie en evaluatie
- Als je voor het eerst wilt komen heb je contact met (psychologe) Chris om even af te stemmen
- Vooraf of na de les heb je tijd om te praten met de teacher.
- Aan het einde van de periode ontvang je een verslagje van wat je kind allemaal ontwikkeld heeft afgelopen periode, waarbij we hopen dat iedereen met plezier terug kijkt.
Praktisch
- Maximaal 8 plekken
- Vrijdagen 9.30-14.30
- Start Vrijdag 13 september
- 7x zomer tot de herfstvakantie
- €665 voor instanties, €525 voor ouders
- 6x herfstvakantie tot kerstvakantie
- €570 voor instanties, €450 voor ouders
- 23x Kerstvakantie – zomer
- Locatie Amsterdam Oud West Bilderdijkpark
- Engels en Nederlands
Aanmelden
Zo werkt het:
1. Vul het formulier in:
Het formulier hieronder is gericht aan psychologe Chris.
3. Persoonlijk contact:
Chris neemt contact op voor een korte afstemming.
4. Proeflessen:
Uw kind volgt een proefles om te kijken of hij of zij het leuk vindt.
5. Uw aanwezigheid:
Blijf gerust bij de les zo vaak als nodig is voor uw kind.
6. Match:
Is het een match? Geweldig, uw kind kan deelnemen aan de lessen!