Plusklas AI
Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor AI, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.
ca 9 – 15 jaar
De Wondere Wereld van AI
Bij ons krijgen kinderen de kans om op een speelse en zelfstandige manier de wondere wereld van AI te verkennen. Het zijn geen reguliere lessen zoals op school, maar het is een lab, gebaseerd op de volgende principes.
Kinderen krijgen in de plusklas AI informatie en uitdagingen voor gelegd die ze zelf binnen een eigen gekozen medium verder kunnen uit werken.
In een gezellige omgeving vol gelijkgestemden ontwikkelen de jongeren allerlei waardevolle vaardigheden, vaak zonder dat ze het doorhebben!
Wat leren ze..
..terwijl ze zich helemaal verliezen in de uitdagingen rondom AI?
Tijdens de plusklas Artificial Intelligence werken kinderen samen met een teacher-coach die hen begeleidt bij het ontwikkelen van diverse vaardigheden:
– Probleemoplossend Vermogen:
Ze leren geduldig te blijven en door te zetten, zelfs als ze voor lastige uitdagingen staan. Het oplossen van complexe vraagstukken gerelateerd aan AI vraagt om tijd en een flinke dosis creativiteit!
– Intrinsieke Motivatie:
Ze worden aangemoedigd om hun eigen leerdoelen te stellen of uitdagingen die ze krijgen in de les, vorm te geven volgens hun eigen leerbehoeftes. Dat kan zijn dat ze met pen en papier aan de slag gaan, in gesprek of op de laptop. Ze worden aangemoedigd om zelfstandig oplossingen te zoeken voor de uitdagingen en onder de liefdevolle begeleiding van de teacher-coach hun projecten tot een goed einde te brengen.
– Praktisch Denkvermogen:
Ze ontwikkelen de vaardigheid om praktisch te denken hoe AI in de praktijk toe te passen en om effectieve oplossingen te vinden.
– Hypothesen Testen:
Kinderen leren hoe ze hypotheses rondom de onderwerpen binnen AI kunnen opstellen en testen, wat hun analytisch denkvermogen versterkt.
– Creativiteit & Innovatie:
AI biedt een creatieve speeltuin waar experimenteren en fouten maken juist wordt aangemoedigd! AI is de toekomst een gebied wat nog erg open ligt.
– Zelfstandigheid & Verantwoordelijkheid:
Door aan hun eigen projecten te werken, leren ze om zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen.
– Nieuwsgierigheid & Leerdrang:
Ze worden gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en altijd vragen te blijven stellen. Andere kinderen hebben een zelfde soort brein maar weer andere ideeën en dit werkt inspirerend. Jong en oud inspireert elkaar.
– Communicatie & Sociale Vaardigheden:
In een groep van gelijkgestemden leren ze om hun uitdagingen en successen te delen, en samen te groeien. Ze leren samen uit te wisselen over vraagstukken en tijdens filosofische gesprekken rondom het onderwerp AI.
En dat is niet alles!
We werken in het Nederlands en Engels dus het versterkt ook hun taalvaardigheden. AI laat zien hoe wiskundige inzichten als AI vorm krijgen in de echte wereld. Bovendien ontstaan er vriendschappen waar ze samen kunnen lachen, leren en groeien.
Team
Teacher
Lois van Vliet
Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.
Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!
Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je kinderen in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kinderen een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas!
Psycholoog & Founder
Chris Muller
Ik was ongeveer 9 toen mijn mijn vader mij leerde programmeren in 1986 en ik vond het net als mijn vader, geweldig. Niet zo gek dus dat mijn zoon het ook zo leuk vond! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep mijn zoon al jong vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Omdat er duizenden kinderen zoals hij niet genoeg of geen passende uitdaging op school vinden, richtte ik i.s.m. Coderminds met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur) en in 2022 ontwikkelde ik het concept van de plusklas programmeren & robotica tot een hele dag. In juli 2024 ging ik verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. WWL is niet alleen gericht op programmeren maar ook op andere vakken en werkt vanuit een sterk pedagogische en educatieve visie.
Voor kinderen die..
-
- houden van autonoom en zelfsturend leren
- geboeid zijn door Artificial Intelligence
- (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
- behoefte hebben aan deze uitdaging
- naar school gaan, thuiszitten of thuisonderwijs krijgen
- ongeveer 9-15 jaar zijn
Programma
• 10:00-10:45 Groep; informatie, uitdaging, groepsopdrachten & gesprek.
• 10:45-12:00 Aan de slag. Hoe ga je het doen? Wat wil je doen? Waar ga je mee aan de slag?
• 12:00-12.15 Ophalen
Thema’s
Elke periode tussen vakanties werken we met een thema waarbinnen de kinderen ook aan kunnen geven wat ze graag willen leren.
Periode 1 – Introductie tot AI
Periode 2 – Robotica
Periode 3 – Machine Learning
Periode 4 – AI Afbeeldingen
Periode 5 – Games
Communicatie en evaluatie
Praktisch
- Maximaal 8 plekken
- Dinsdagen 9.30-12.00
- Start Dinsdag 17 september
- Optie a 6x tot de herfstvakantie
- €300 voor instanties, €225 voor ouders
- Optie b 15 x tot de kerstvakantie
- €750 voor instanties,
€565€545 voor ouders - Locatie Amsterdam Oud-West
- Engels en Nederlands
Aanmelden
Zo werkt het:
1. Vul het formulier in:
Het formulier hieronder is gericht aan psychologe Chris.
3. Persoonlijk contact:
Chris neemt contact op voor een korte afstemming.
4. Proeflessen:
Uw kind volgt een proefles om te kijken of hij of zij het leuk vindt.
5. Uw aanwezigheid:
Blijf gerust bij de les zo vaak als nodig is voor uw kind.
6. Match:
Is het een match? Geweldig, uw kind kan deelnemen aan de lessen!
>> AANMELDEN <<