Plusklas AI


Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor AI, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.

ca 9 – 15 jaar

 

De Wondere Wereld van AI

Bij ons krijgen kinderen de kans om op een speelse en zelfstandige manier de wondere wereld van AI te verkennen. Het zijn geen reguliere lessen zoals op school, maar het is een lab, gebaseerd op de volgende principes.

Kinderen krijgen in de plusklas AI informatie en uitdagingen voor gelegd die ze zelf binnen een eigen gekozen medium verder kunnen uit werken.
 
In een gezellige omgeving vol gelijkgestemden ontwikkelen de jongeren allerlei waardevolle vaardigheden, vaak zonder dat ze het doorhebben!
 

 

Wat leren ze..

..terwijl ze zich helemaal verliezen in de uitdagingen rondom AI?

Tijdens de plusklas Artificial Intelligence werken kinderen samen met een teacher-coach die hen begeleidt bij het ontwikkelen van diverse vaardigheden:

– Probleemoplossend Vermogen:
Ze leren geduldig te blijven en door te zetten, zelfs als ze voor lastige uitdagingen staan. Het oplossen van complexe vraagstukken gerelateerd aan AI vraagt om tijd en een flinke dosis creativiteit!

– Intrinsieke Motivatie:
Ze worden aangemoedigd om hun eigen leerdoelen te stellen of uitdagingen die ze krijgen in de les, vorm te geven volgens hun eigen leerbehoeftes. Dat kan zijn dat ze met pen en papier aan de slag gaan, in gesprek of op de laptop. Ze worden aangemoedigd om zelfstandig oplossingen te zoeken voor de uitdagingen en onder de liefdevolle begeleiding van de teacher-coach hun projecten tot een goed einde te brengen.

– Praktisch Denkvermogen:
Ze ontwikkelen de vaardigheid om praktisch te denken hoe AI in de praktijk toe te passen en om effectieve oplossingen te vinden.

– Hypothesen Testen:
Kinderen leren hoe ze hypotheses rondom de onderwerpen binnen AI kunnen opstellen en testen, wat hun analytisch denkvermogen versterkt.

– Creativiteit & Innovatie:
AI biedt een creatieve speeltuin waar experimenteren en fouten maken juist wordt aangemoedigd! AI is de toekomst een gebied wat nog erg open ligt.

Zelfstandigheid & Verantwoordelijkheid:
Door aan hun eigen projecten te werken, leren ze om zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen.

– Nieuwsgierigheid & Leerdrang:
Ze worden gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en altijd vragen te blijven stellen. Andere kinderen hebben een zelfde soort brein maar weer andere ideeën en dit werkt inspirerend. Jong en oud inspireert elkaar.

– Communicatie & Sociale Vaardigheden:
In een groep van gelijkgestemden leren ze om hun uitdagingen en successen te delen, en samen te groeien. Ze leren samen uit te wisselen over vraagstukken en tijdens filosofische gesprekken rondom het onderwerp AI.

En dat is niet alles!

We werken in het Nederlands en Engels dus het versterkt ook hun taalvaardigheden. AI laat zien hoe wiskundige inzichten als AI vorm krijgen in de echte wereld. Bovendien ontstaan er vriendschappen waar ze samen kunnen lachen, leren en groeien.

Door deze inspirerende ervaringen ontwikkelen ze een sterker zelfbeeld, voelen ze zich gelukkiger, en beseffen ze hun eigen potentieel. Laat je kind de wereld van AI ontdekken en zie hoe het hun leven kan transformeren!

Team

Teacher

Lois van Vliet

Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.

Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!

Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je kinderen in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kinderen een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas! 

Psycholoog & Founder

Chris Muller

Ik was ongeveer 9 toen mijn mijn vader mij leerde programmeren in 1986 en ik vond het net als mijn vader, geweldig. Niet zo gek dus dat mijn zoon het ook zo leuk vond! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep mijn zoon al jong vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Omdat er duizenden kinderen zoals hij niet genoeg of geen passende uitdaging op school vinden, richtte ik i.s.m. Coderminds met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur) en in 2022 ontwikkelde ik het concept van de plusklas programmeren & robotica tot een hele dag. In juli 2024 ging ik verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. WWL is niet alleen gericht op programmeren maar ook op andere vakken en werkt vanuit een sterk pedagogische en educatieve visie.

Ik ben psycholoog (MSc) en Aware Parenting regio coördinator Nederland en Vlaanderen. Ik geef al meer dan 10 jaar in mijn eigen praktijk trainingen aan ouders en professionals, therapie en coaching en ik ben docent en oprichter van de Aware Parenting Academy en de Nederlandse afdeling awareparenting.nl naar  het baanbrekende en unieke werk van psycholoog Dr Aletha Solter. Ik geef geen les maar begeleid de docenten van de plusklas (dus niet de kinderen) om coachend, zonder straffen of belonen, liefdevol en trauma-sensitief met de kinderen om te gaan en te kijken naar wat kinderen eigenlijk echt nodig hebben. Ik heb een achtergrond in ICT en zelfs een beetje AI. Voor meer informatie over mij kun je hier kijken.
 

  

Voor kinderen die..
 

    • houden van autonoom en zelfsturend leren
    • geboeid zijn door Artificial Intelligence 
    • (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
    • behoefte hebben aan deze uitdaging 
    • naar school gaan, thuiszitten of thuisonderwijs krijgen
    • ongeveer 9-15 jaar zijn

 

 

Programma

Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak voor langere tijd in flow werken en dat respecteren we. Wij vinden tegelijkertijd beweging ook belangrijk en daarom rekening houdend met de flow, is er ook tijd om te bewegen.
   
Er is ruime voor flexibiliteit, eigen autonomie en de behoeften van iedere leerling, zonder dwang. Plezier in het leren staat voorop, want plezier is de voedingsbodem voor ontwikkeling!
  
Ons programma ziet ongeveer als volgt uit:
 
• 09:30-10:00 Inloop. Zelf aan de slag
• 10:00-10:45 Groep; informatie, uitdaging, groepsopdrachten & gesprek.
• 10:45-12:00 Aan de slag. Hoe ga je het doen? Wat wil je doen? Waar ga je mee aan de slag?
• 12:00-12.15 Ophalen

 

Thema’s

Elke periode tussen vakanties werken we met een thema waarbinnen de kinderen ook aan kunnen geven wat ze graag willen leren.

Periode 1 – Introductie tot AI

Periode 2 – Robotica

Periode 3 – Machine Learning

Periode 4 – AI Afbeeldingen

Periode 5 – Games

Communicatie en evaluatie

Vooraf
Aan de start van het programma heb je contact met psychologe Chris.
 
Tijdens
Er is voor de lessen lessen ruimte om even contact te maken met de teacher. Na de lessen is er ruimte om te bespreken of te bekijken wat er tijdens de les gedaan is. Je kunt ook altijd contact op nemen met de psycholoog, Chris.
 
Einde
Aan het einde van de periode ontvang je een verslag van de afgelopen periode, zodat je kunt zien wat je kind ontwikkeld heeft, waarbij we hopen dat iedereen met plezier terug kijkt.

Praktisch

  • Maximaal 8 plekken
  • Dinsdagen 9.30-12.00
  • Start Dinsdag 17 september
  • Optie a 6x tot de herfstvakantie
  • €300 voor instanties, €225 voor ouders
  • Optie b 15 x tot de kerstvakantie
  • €750 voor instanties, €565 €545 voor ouders
  • Locatie Amsterdam Oud-West
  • Engels en Nederlands 

 

Aanmelden

Zo werkt het:

1. Vul het formulier in:
Het formulier hieronder is gericht aan psychologe Chris.

3. Persoonlijk contact:
Chris neemt contact op voor een korte afstemming.

4. Proeflessen:
Uw kind volgt een proefles om te kijken of hij of zij het leuk vindt.

5. Uw aanwezigheid:
Blijf gerust bij de les zo vaak als nodig is voor uw kind.

6. Match:
Is het een match? Geweldig, uw kind kan deelnemen aan de lessen!

>> AANMELDEN <<