Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor coderen en robotica, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.
Waarom doen we dit?
- De omgeving is afgestemd op de kenmerken van deze kinderen (zelfsturend, autonoom, zorgzaamheid, hoge moraal, snel, intens voelen/ beleven/ denken, hoog-sensitiviteit, enz.). Er is ruimte voor het ontwikkelen van de kwaliteit van het anders denkend /voelend vermogen: zoals diepgaand denken, top-down leren, lateraal denken, complex denken, creatief denken, zelfsturend leren, hoge autonomie, beeldend denken, enz.
- Het programmeren gebeurt daarom vanuit intrinsieke motivatie, natuurlijk leren en spelenderwijs. Op basis van het idee van ‘zelfsturend leren’ en stimuleert leerlingen in hun zelfstandigheid en onderzoekend vermogen, onder begeleiding van een bevlogen coach (een coachende docent), die kijkt waar bij elk kind de behoeften liggen. Geen dwingende sturing dus, maar wel begeleiding.
- Trauma sensitief en bewustzijn van schooltrauma; we leren de kinderen kennen en kijken naar wat er nodig is en wat wel en niet kan. Er is bijzonder veel ademruimte. Kinderen worden niet “gefixt”, maar mogen ruimte in nemen en opbloeien in hun vermogens. Op basis van Aware Parenting wordt er gekeken naar onderliggende behoeften, in plaats van gedragsmatig corrigeren.
- Voor onze klassen wordt niet standaard les gegeven. De docenten zijn meer coaches en staan onder begeleiding van onze psycholoog Chris Muller en in de les samen met Dave Emanuelson.
- Jong en oud gaat door elkaar. Samen leren we van elkaar. Sommige jongeren weten meer dan de ouderen en vaak genoeg meer dan de docent. Wat de groep bindt is de passie voor programmeren en robotica en dezelfde manier van leren en de wereld ervaren.
De leerlingen ontwikkelen..
Door zelfsturend en autonoom bezig te zijn met de inspirerende en uitdagende wereld van coderen en robotica, in een omgeving met gelijkgestemden, ontwikkelen de kinderen indirect en spelenderwijs:
- Hun executieve vaardigheden:
- Reactie-inhibitie; Na denken voor je iets doet.
- Werkgeheugen; Informatie in het geheugen vasthouden tijdens de uitvoering van complexe taken.
- Concentratie vermogen
- Taakinitiatie; Met projecten te beginnen
- Plannen, ontwerpen en vooruit denken; Een plan bedenken om een doel te bereiken.
- Prioriteren; Beslissingen nemen over wat belangrijk is.
- Organisatie; dingen volgens een bepaald systeem arrangeren / ordenen.
- Timemanagement; in schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen.
- Doelgericht doorzettingsvermogen; een doel formuleren en realiseren.
- Flexibiliteit; aanpassing aan veranderende omstandigheden.
- Metacognitie; een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien om een probleem aan te pakken; zelfmonitoring en zelfevaluatie.
- Met tegenslagen omgaan & geduld; je moet echt de tijd en energie nemen om problemen in je code op te lossen
- Oog voor detail; soms maakt een punt het verschil of je code werkt
- Intrinsieke motivatie (versterken)
- Ontwikkeling van praktisch denkvermogen
- Oplossingsvermogen & implementatie van oplossingen
- Hypothesen maken en testen
- Kritisch denken om (codeer)problemen op te kunnen lossen
- Ontwikkeling van hun analytisch denkvermogen
- Concreet vorm geven aan hun excitabilities en intensiteit in projecten
- Uiting geven aan hun hogere denkvermogens
- en contact hier in maken met gelijkgestemden
- Creatief en innovatief zijn
- Experimenteren en fouten durven maken
- Zelfstandigheid
- Verantwoordelijkheid (ze bouwen aan hun eigen project)
- Nieuwsgierigheid om te leren & nieuwe dingen te onderzoeken
- Communiceren en evalueren van hun uitdagingen, behoeften en successen
- Sociale vaardigheden dankzij de gelijkgestemden (die rechtvaardigheid bijvoorbeeld ook belangrijk vinden)
- Taal (Engels, Nederlands, verhaal opbouw, grammatica, structuur)
- Wiskunde (coderen is ook wiskunde)
- Belang van betekenisvolle context & toepassen van deze ‘vakken’
- Vriendschappen waar ze zich aan kunnen spiegelen, mee kunnen lachen en door laten inspireren
- Een positieve levenshouding door de succeservaringen op verschillende vlakken
- Lekkerder in hun vel zitten (blijer, rustiger, beter slapen, eten)
- Zelfvertrouwen; ‘ik doe er toe, ik kan iets bijdragen en ik ben ok zoals ik ben’
Programma
• 10:00-11:00 Autonoom leren: werken aan jouw project en zelf gestelde, persoonlijke leerdoelen
• 11:00-12:00 Groepsstart; interessante informatie, uitdagingen, groepsopdrachten & discussie.
• 12:00-13:00 Lunch & buitenspelen
• 13.00-14:00 Autonoom leren: werken aan de challenge of aan jouw eigen project en jouw eigen doelen
• 14:00-14:30 Project voor vandaag afronden & evaluatie op jouw dag
• 14:30-14:45 Ophalen
Over
Chris Muller, MSc is psycholoog en Aware Parenting regio coördinator Nederland en Vlaanderen. Ze leerde net als veel van deze kinderen, al jong als 9-jarige programmeren, in de jaren ’80 met haar vader op een laptop met een zwart-wit scherm. Het was dus niet zo gek dat haar HB zoon ook dol bleek te zijn op programmeren! Het enige probleem.. op een gegeven moment kon hij niet meer verder. Er was niks voor zijn leeftijd op hoger niveau. Dus richtte zij samen met Coderminds met veel liefde in 2021 de eerste plusklas programmeren op (toen nog 2 uur) en in November 2022 Brightminds op, de plusklas programmeren & robotica die een hele dag duurde. Binnen een jaar was de plusklas op 3 locaties beschikbaar.
Wie kunnen zich aanmelden?
- houden van autonoom en zelfsturend leren
- van programmeren en robotica houden
- beginnend zijn of al ver gevorderd zijn en alles ertussen in
- (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
- zich voor langere tijd willen en kunnen concentreren
- naar school gaan, parttime naar school gaan, niet meer naar school gaan of thuisonderwijs krijgen
- behoefte hebben aan extra uitdaging of juist onderpresteren op school en alles ertussen in
- ongeveer 8-14 jaar zijn
Locatie
- Maandag Amsterdam West
- Vrijdag Amstelveen