Wat vooraf ging

Chris leerde al jong als 9-jarige programmeren, in de jaren ’80 met haar vader op een laptop met een zwart-wit scherm. Het was dus niet zo gek dat haar HB zoon ook dol bleek te zijn op programmeren! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep hij vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Waar hij stopte met Nederlands leren dankzij de methode op school, ging zijn Engels in rap tempo vooruit dankzij zijn nieuwsgierigheid naar coderen. Waar hij alle lust tot leren verloor op school, hervond hij die in het leren programmeren.

Hij begon met scratch en al gauw ging hij verder met Unity en Lua. Hij werd teacher assistent bij codeerlessen en hielp andere kinderen met coderen. Het enige probleem.. Er was niks voor hem, voor zijn leeftijd en op hoger niveau. In Nederland mag je namelijk niet met 9 jaar op HBO of universitair niveau vakken volgen en zeker als je niet de basisschool niet hebt afgemaakt.

Ontstaan Plusklas

Omdat haar zoon niet de enige is die graag autonoom leert en er duizenden kinderen en jongeren lijden onder het gebrek aan passend aanbod in ons Nederlandse onderwijssysteem, richtte Chris i.s.m. Coderminds met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur) en in November 2022 ontwikkelde Chris het concept van de plusklas programmeren & robotica voor een hele dag. Een jaar later was de plusklas op 3 locaties beschikbaar en werd de naam Brightminds. In maart 2024 ging Brightminds zelfstandig verder onder de naam New Bright Minds. In juli 2024 ging Chris verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. WWL is niet alleen gericht op programmeren maar ook op andere vakken.

 

 

 

Teacher

Lois van Vliet

Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.

Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!

Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je kinderen in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kinderen een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas! 

Founder

Chris Muller

 

Chris is founder van Whizkids Wonder Lab en psycholoog en Aware Parenting regio coördinator Nederland en Vlaanderen. Ze geeft al meer dan 10 jaar in haar eigen praktijk trainingen aan ouders en professionals, therapie en coaching en ze is docent en oprichter van de Aware Parenting Academy en de Nederlandse afdeling awareparenting.nl naar  het baanbrekende en unieke werk van psycholoog Dr Aletha Solter. Chris begeleidt de docenten van de plusklas om coachend, zonder straffen of belonen, liefdevol en trauma-sensitief  met uitdagingen met de kinderen om te gaan en te kijken waar de werkelijke behoefte ligt. Voor meer informatie over Chris kun je hier kijken.
 

 

 

Van november 2021 tot februari 2024 deed Chris diverse werkzaamheden voor Coderminds, zoals concept ontwikkeling (plusklas), managing van de plusklas programmeren, selectie procedure plusklas, communicatie, network visie & implementatie, concept inrichting locatie, innovatie van het bedrijf, marketing strategie & advies content, plan stroomlijnen verkoopprocessen, productlijn, website strategie, copywriting, bedrijfs visie en missie statement, personeel wervingsprocedure en strategie, klanten acquisitie & strategie, coaching & training van teachers en talks. Daarna ging Chris zelfstandig verder.