Hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen houden van diepgaand denken, top-down leren, lateraal, complex, creatief en zelfsturend leren. Ze zijn vaak hoogsensitief en hebben behoefte aan een hoge mate van autonomie. Bij ons kan er samen met peers met dezelfde passie op gelijk niveau en tempo gepraat en ontdekt worden. Zo kunnen hele trouwe vriendschappen ontstaan. Samen leren we van elkaar. Omdat hoogbegaafde kinderen de wereld op een bepaalde manier ervaren, zijn de methodes gebaseerd op een aantal principes die hierbij goed aan sluiten.


Natuurlijk leren

Ieder kind leert autonoom lopen en praten op een natuurlijke manier. Waarom gaan we het dan opeens anders doen als kinderen naar school gaan? Veel hoogbegaafden vinden het stapsgewijze leren op school (bottom up in plaats van top down) te “langzaam” gaan en ze beginnen veel liever bij het doel of “het einde” en werken zo terug van moeilijk naar makkelijk. Ze hebben een sterke intrinsieke motivatie en vogelen liever zelf dingen uit of willen juist een voorbeeld zien en het dan na doen en verbeteren, onder leiding van een volwassene, een teacher-coach of iemand met expertise. Je hebt een game in je hoofd, en daarvoor moet je leren coderen of zelfs lezen.  In onze plus-klassen kan dat. Kinderen hebben keuze in het bepalen van hoe en wat ze willen leren en kunnen dat ook spelenderwijs doen. Het wordt ook wel unschooling genoemd als kinderen hun eigen leerproces leiden zonder een vast curriculum of standaardtoetsen.

“Helaas maken volwassenen in veel gevallen de veronderstelling dat kinderen incompetent en onverantwoordelijk zijn en constant aangestuurd en gesuperviseerd moeten worden (in hun leerproces); een self-fulfilling prophecy. De kinderen raken zo zelf overtuigd van hun incompetentie en onverantwoordelijkheid en zich ook zo gaan gedragen.”

“We zijn vergeten dat kinderen van nature zijn ontworpen om te leren door zelfsturend spel en ontdekken, dus ontnemen we ze steeds meer de vrijheid om daadwerkelijk te leren, en in plaats daarvan onderwerpen we ze aan saaie en pijnlijk langzame leermethoden die zijn bedacht door degenen die onze scholen runnen.”

“Zelf-onderwijs door middel van spel en vrij verkennen, vereist enorme hoeveelheden ongeplande tijd: tijd om te doen wat je wilt doen, zonder druk, oordeel of inmenging van autoriteitsfiguren. Die tijd is nodig om vrienden te maken, te spelen met ideeën en materialen, verveling te ervaren en te overwinnen, te leren van je eigen fouten en je passies te ontwikkelen.”

 – Psycholoog Dr Grey in zijn boek “Free to learn”

Aware Parenting

De docenten worden door psychologe & Aware Parenting instructeur Chris worden getraind in Aware Parenting, een bijzonder sensitieve en respectvolle filosofie over de omgang met kinderen, gebaseerd op wetenschap, ontwikkeld door psychologe Dr Aletha Solter. Er wordt gekeken naar waar het gedrag vandaan komt; de behoefte van kinderen aan autonomie, verbinding, gezien worden en het verwerken emoties naar aanleiding van groteren en kleinere gebeurtenissen (en trauma’s) in hun leven. Het is niet grenzeloos maar wel zonder straffen, time-outs, belonen of aanprijzen. Aware Parenting is daarom dus ook trauma-sensitief. Dr Solter’s boeken zijn aanraders voor iedere ouder en professional.

(school)trauma

De plus-klassen zijn door andere professionals trauma-sensitief genoemd. Dat komt omdat docenten door psychologe & Aware Parenting instructeur Chris worden getraind in Aware Parenting. Trauma sensitief betekent dat we kijken naar wat er nodig is en wat wel en niet kan. Er is dus veel ademruimte. Sommige kinderen hebben het nodig om een tijd lang met lego te spelen en van alles te ontdekken daarin. Ze nemen ondertussen de klas waar en sluiten vriendschappen, kijken en luisteren mee. Pas als ze zich veilig of ok genoeg voelen willen ze een “volgende” stap maken. Ieder kind heeft zijn eigen tempo hierin. Geen dwingende sturing dus, maar wel begeleiding. Kinderen worden niet “gefixt”, maar mogen rustig opbloeien in hun vermogens. Ouders of begeleiders zijn welkom in de klas. Soms moet dat ook, omdat we geen zorg-instelling zijn. Als een kind extra zorg nodig heeft of niet goed kan concentreren of autonoom kan werken, dan zal er een ouder (of de begeleider van het kind) bij het kind moeten blijven. 


Kortom..

Het geeft niet alleen de richtlijnen voor hoe we werken en het is belangrijk dat ouders zich hier in kunnen vinden en teachers affiniteit met deze principes hebben, zodat ze een veilig klimaat in de klas kunnen scheppen.