Plusklas Programmeren & A.I. voor tieners

Maandag 9.30-14.30
12 – 16 jaar


Voor hoogbegaafde kinderen met een passie voor coderen, die graag zelfsturend leren en een andere uitdaging nodig hebben dan school.

 

De Magie van Coderen & Ai

Bij ons krijgen jongeren de kans om op een ontdekkende, speelse en zelfstandige manier de wereld van coderen en AI te verkennen. Het zijn geen reguliere lessen zoals op school, maar het is een lab, gebaseerd op de volgende principes.
 
In een gezellige omgeving vol gelijkgestemden ontwikkelen de jongeren allerlei waardevolle vaardigheden, vaak zonder dat ze het doorhebben!

 

Wat?

Diverse programmeer talen:
Bij aanmelding kijken we waar de jongeren behoefte aan hebben
+
Informatie (Ai)
+
Challenges ter inspiratie
+
We duiken dieper in de wereld van Ai

 

Wat leren ze..

..terwijl ze zich helemaal verliezen in hun code en AI?

De jongeren werken onder begeleiding van een teacher die coacht, met verschillende programmeertalen, denken na over AI, doen challenges en meer en ontwikkelen o.a. hun:

Probleemoplossend Vermogen:
Ze leren geduldig te zijn en door te zetten, zelfs als de code even niet meewerkt. Het oplossen van bugs vergt tijd en creativiteit!

– Oog voor Detail:
Soms is één klein puntje het verschil tussen een werkende en niet-werkende code. Kinderen leren het belang van precisie.

– Intrinsieke Motivatie:
De drive om zelf je leerdoel te stellen, oplossingen te vinden en projecten te voltooien groeit aanzienlijk.

– Praktisch Denkvermogen:
Ze ontwikkelen hun vermogen om praktisch na te denken en oplossingen te implementeren.

– Hypothesen Testen:
Ze leren hoe ze hypotheses kunnen maken en testen, wat hun analytisch denken versterkt.

– Creativiteit & Innovatie:
Coderen biedt een uitlaatklep voor creativiteit en experimenteren. Fouten maken is toegestaan en zelfs aangemoedigd!

– Zelfstandigheid & Verantwoordelijkheid:
Door aan hun eigen projecten te werken, leren ze verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig te zijn.

– Nieuwsgierigheid & Leerdrang:
Ze worden aangemoedigd om nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen te ontdekken en vragen te stellen.

– Communicatie & Sociale Vaardigheden:
In een groep van gelijkgestemden delen ze hun uitdagingen, successen en leren ze samen.

En dat is niet alles!

Coderen versterkt ook hun taalvaardigheden (Engels en Nederlands), wiskundige inzichten en laat zien hoe verschillende vakken samenkomen in de echte wereld. Bovendien ontstaan er vriendschappen met anderen die hen echt begrijpen, waar ze samen kunnen lachen, leren en groeien.

Door deze positieve ervaringen voelen ze zich beter in hun vel, hebben ze meer zelfvertrouwen en leren ze dat ze er toe doen. Laat je tiener genieten van de kracht van coderen en AI ontdek de impact die het kan hebben op hun leven!

Team

Teacher in de klas

Lois van Vliet

Ik ben 31 jaar en wonend in Amsterdam. Ik heb een achtergrond in psychologie en wiskunde wat samen werd gebracht in mijn Master Artificial intelligence. Na mijn studie heb ik een aantal jaar als Data scientist gewerkt. Daar heb ik AI gebruikt om bedrijfsprocessen te onderzoeken en optimaliseren en gaf ik kennissessies en workshops over AI. Ik beheers verschillende programmeertalen, zoals Python, javascript, css en html, Matlab, R, C++, swift en uiteraard ook visual coding in Scratch.

Ik heb een brede interesse. Na mijn burn-out ben ik dus gaan kijken waar ik nu echt blij van word en heb ik ontdekt dat ik veel plezier haal uit het delen van mijn passie en kennis met kinderen die eenzelfde interesse hebben. Er is niks leukers dan anderen net zo enthousiast maken over programmeren en AI als dat ik zelf kan zijn!

Ik vond het daarom ontzettend leuk om voor de zomer een aantal maanden mee te draaien met de plusklas en me te verdiepen in de principes er achter. Hoe begeleid je jongeren in hun behoefte? Hoe maak je het veilig? Ik vind een veilige werkomgeving creëren en kids een plek geven waar ze echt zichzelf kunnen zijn ontzettend belangrijk. Ik kijk er erg naar uit om je te ontmoeten in de plusklas! 

Founder achter de schermen

Chris Muller

Ik was ongeveer 9 toen mijn mijn vader mij leerde programmeren in 1986 en ik vond het net als mijn vader, geweldig. Niet zo gek dus dat mijn zoon het ook zo leuk vond! Zoals vele hoogbegaafde kinderen liep mijn zoon al jong vast op school en een schooltrauma op. Daar waar hij op school vast liep, bloeide hij thuis op met programmeren. Omdat er duizenden kinderen zoals hij niet genoeg of geen passende uitdaging op school vinden, richtte ik i.s.m. Coderminds met veel liefde in 2021 de les programmeren op voor HB kids (toen nog 2 uur) en in 2022 ontwikkelde ik het concept van de plusklas programmeren & robotica tot een hele dag. In juli 2024 ging ik verder onder de naam Whizkids Wonder Lab. WWL is niet alleen gericht op programmeren maar ook op andere vakken en werkt vanuit een sterk pedagogische en educatieve visie.

Ik ben psycholoog (MSc) en Aware Parenting regio coördinator Nederland en Vlaanderen. Ik geef al meer dan 10 jaar in mijn eigen praktijk trainingen aan ouders en professionals, therapie en coaching en ik ben docent en oprichter van de Aware Parenting Academy en de Nederlandse afdeling awareparenting.nl naar  het baanbrekende en unieke werk van psycholoog Dr Aletha Solter. Ik geef geen les maar begeleid de docenten van de plusklas (dus niet de kinderen) om coachend, zonder straffen of belonen, liefdevol en trauma-sensitief met de kinderen om te gaan en te kijken naar wat kinderen eigenlijk echt nodig hebben. Ik observeer of begeleid dus niet de kinderen in de klas. Ik heb een achtergrond in ICT en zelfs een beetje AI. Voor meer informatie over mij kun je hier kijken.
 

Voor kinderen die..
 

    • houden van autonoom en zelfsturend leren
    • houden van programmeren en AI
    • (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
    • behoefte hebben aan deze uitdaging
    • wel naar school gaan of niet, of deeltijd
    • ongeveer 12-16 jaar zijn

 

 

Tijden

Hoogbegaafden kunnen vaak voor langere tijd in flow werken en dat respecteren we. Wij vinden tegelijkertijd beweging ook belangrijk en daarom rekening houdend met de flow van een ieder en is er ook tijd om te bewegen.
   
Er is ruime voor flexibiliteit, eigen autonomie en de behoeften van iedere leerling, zonder dwang. Plezier in het leren staat voorop, want plezier is de voedingsbodem voor ontwikkeling!
  
We behandelen elk bijeenkomst ook een onderwerp die past bij de interesses van de tieners, met een challenge ter inspiratie, waar ze vrijwillig aan mee kunnen doen. Eigen werk af maken kan ook.

09:30-10:00 Inloop
12.00 lunchpauze & bewegen

14:30-14.45 Einde 

 

    Thema’s

    Elke periode tussen vakanties werken we met een thema waarbinnen de kinderen ook aan kunnen geven wat ze graag willen leren.

    We stemmen die af op de interesses van de deelnemers.

    Communicatie en evaluatie

    • Als je voor het eerst wilt komen heb je als ouder contact met (psychologe) Chris om even af te stemmen
    • Vooraf of na de les heb je tijd om te praten met de teacher.
    • Aan het einde van de periode ontvang je een kort verslagje  van wat je allemaal ontwikkeld hebt afgelopen periode, waarbij we vooral hopen dat iedereen met plezier terug kijkt.

    Praktisch

    • Maximaal 8 plekken
    • MAANDAGEN 9.30-14.30
    • Start maandag 11 november
    • 6x tot de kerststvakantie (laatste 16 december)
    • €570 voor instanties, €450 voor ouders
    • Locatie Amsterdam Oud West Bilderdijkpark
    • Engels en Nederlands
    • Leeftijd 12 – 16 jaar

     

    Aanmelden

    Zo werkt het:

    1. Vul het formulier in:
    Het formulier hieronder is gericht aan psychologe Chris.

    3. Persoonlijk contact:
    Chris neemt contact op voor een korte afstemming per telefoon.

    4. Proefles:
    Jij / Jouw tiener volgt een eerste keer om te kijken of jij/ hij / zij het leuk vindt.

    5. Aanwezigheid:
    Blijf gerust bij de les zo vaak en lang als nodig is. Je kan zelf werken of een boek mee nemen.

    6. Match:
    Is het een match? Geweldig, dan kan je/ jouw tiener deelnemen aan de lessen!

    >> AANMELDEN <<