Voor wie?

Kort gezegd.. voor (Vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen die houden van autonoom, zelfsturend leren.

Te weinig uitdaging

In Nederland hebben we passend onderwijs. En toch. Veel (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen worstelen op school en krijgen onvoldoende uitdaging. Sommige vinden school leuk en gaan te snel voor school om bij te houden, andere gaan juist onderpresteren en halen lage cijfers. Sommige HB kinderen raken zelfs depressief, kampen met een schooltrauma of vallen uit. Weer anderen doen aan flexi-scholing of thuisonderwijs. Iedereen is welkom.

Anders leren

Veel van deze kinderen worstelen omdat op school de stof in bottom-up vorm wordt aangeboden (hapklare brokjes) en gedijen beter bij top-down onderwijs (bij het einde beginnen, vanuit een doel werken) en meer zelfsturend leren. Er is een grote behoefte onder deze kinderen om hierin gezien en gevoed te worden om zo hun talenten te kunnen ontwikkelen. Op school is daar niet altijd de ruimte of know-how voor, maar hier wel.

 

Plezier in leren

Sommige scholen hebben voor deze kinderen “plusklassen”, intern of extern, maar deze plusklassen zijn vaak algemeen en niet gericht op de interesse van het kind, zoals een passie voor programmeren, net als de zoon van psychologe Chris. Daarom heeft zij voor hem en andere kinderen zoals hij de plusklas programmeren opgericht. Wij vinden het belangrijk dat kinderen wel ruimte krijgen voor hun passie en ze plezier hebben in leren. In onze plusklassen kunnen  leerlingen op hun eigen niveau en tempo, zich in hun passie verdiepen.

Gelijkgestemden

Doordat ze samen zijn met gelijkgestemden, leren ze hier van en met elkaar. We werken met verschillende leeftijden bij elkaar en de ervaring leert dat kinderen toch aansluiting vinden. Soms moeten kinderen even wennen dat ze niet zoals op school met exact dezelfde leeftijd zitten.

 

Zelfsturend leren

Veel van deze kinderen hebben een enorme intrinsieke drive om te leren en zijn zelfsturend als ze in hun interesse gebied bezig zijn. Ze hebben dan vaak ook een groot vermogen om zich lang te concentreren. Scholen zijn daar meestal niet op ingericht. Kinderen worden hier wèl gezien en gestimuleerd in hun autonomie en kiezen waar ze die dag aan werken en op welk niveau. De begeleiding is daarom meer coachend.

Vruchtbare bodem

De setting biedt dus spelenderwijs een vruchtbare bodem om allerlei nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en het geluk en zelfvertrouwen te vergroten. Deze plusklassen voor (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen die graag zelfsturend en autonoom leren, sluiten aan bij hun interesses, hun intrinsieke motivatie en drive om autonoom te leren. Niet alleen voor de kinderen een win, maar ook scholen kunnen zo toch het passend onderwijs leveren dat nodig is voor sommige leerlingen.